Novi kolektivizem

Novi kolektivizem je oddelek za oblikovanje, ustanovljen leta 1984 za potrebe Neue Slowenische Kunsta. Njegovi člani so Darko Pokorn, Roman Uranjek (IRWIN), Miran Mohar (takrat član Gledališča sester Scipion Nasice, pozneje član skupine IRWIN) in Dejan Knez (Laibach). Novi kolektivizem uporablja metodo retroprincipa.

Novi kolektivizem je oblikovalski studio, ki je bil leta 1984 ustanovljen za potrebe oblikovalskih storitev in usklajenost celotne podobe Neue Slowenische Kunsta.

Na dan ustanovitve NSK-ja so vse tri skupine ustanovile še četrto skupino, oddelek za oblikovanje Novi kolektivizem, v katerem so po en član iz ostalih skupin Neue Slowenische Kunsta: Dejan Knez, Miran Mohar, Darko Pokorn (član NK) in Roman Uranjek.

Novi kolektivizem je najprej naredil grb kolektiva Neue Slowenische Kunst in nato delal predvsem kataloge in plakate, oblikoval plošče ter izdeloval posebne promocijske predmete. Med njimi je najpomembnejši Kovček za duhovno uporabo v okviru projekta Krst pod Triglavom. Naloga Novega kolektivizma je bila tudi trženje teh izdelkov in s tem oblikovanje lastne ekonomije NSK-ja. Poleg dela za Neue Slowenische Kunst je Novi kolektivizem oblikoval tudi za zunanje naročnike, predvsem za kulturne institucije v Sloveniji in tujini. Pokrival je področje kulturnega, zlasti gledališkega plakata, knjižne opreme, naslovnice revij, celostne grafične podobe in oblikovanje razstav.

Kot ostale skupine Neue Slowenische Kunsta je Novi kolektivizem svobodno uporabljal metodo retroprincipa, ki pomeni eklektično poseganje v relevantne motive in njihovo reinterpretacijo. Uporabljal je tudi postopke montaže. Novi kolektivizem je v osemdesetih letih vznemirjal z motivi in simboli iz raznorodnih ter večkrat nasprotujočih si političnih in kulturnih kontekstov, ki jih je upodabljal vzporedno. S tem postopkom gotovo predstavlja enega od vrhov političnega plakata v Sloveniji.

Med najodmevnejše projekte v tem smislu sodi delo, ki je sprožilo t.i. plakatno afero. Novi kolektivizem je na natečaj za najboljši plakat za dan mladosti leta 1987 poslal predlog, osnovan na nacistični podobi slikarja Richarda Kleina z naslovom Junaška alegorija tretjega rajha. Po zmagi tega predloga na natečaju, ki ga je za leto 1987 organizirala Zveza socialistične mladine Slovenije, je sledila ena večjih afer v zgodovini Jugoslavije, in to v času vse večje nestabilnosti, ki je na koncu vodila v nasilen razpad države. Novi kolektivizem se je odzval na desetdnevno vojno v Sloveniji in naredil plakate, ki so jih s prijatelji lepili po Ljubljani; to so bili edini javno lepljeni plakati v času vojne v Sloveniji. Novi kolektivizem je sodeloval pri tudi gradnji NSK države v času in oblikoval potni list ter druge državne insignije.